Det er en vanvittig god idé, selvudgiverfællesskabet Newpub har fået. Og Newpub står for New Publishers, og man kan både tolke det på den måde, at her prøver folk - som noget nyt (for dem) - kræfter med bogudgivelser, og: her prøver folk at gå nye veje i bogbranchen.
Ildsjæle i foretagendet har lavet en aftale med Arnold Busck. Det er et eksperiment, og det hedder Bogkort. Boghandlerkæden Arnold Busck har indvilget i i alle deres 28 butikker at reservere en række hylder til en slags salgskort, altså de såkaldte Bogkort. Dermed kan mindre forlag som Klørkonge.dk præsentere deres bøger, uden at bogen er fysisk til stede i butikken. Det vil sige, at der åbnes en dør på klem for dem, der ikke kan tilbyde pallevis af bøger og lækre særaftaler, og som ikke har kapacitet til at præsentere bøgerne for boghandlerne, således at de ender med at bestille et par eksemplarer hjem til deres hylder.
Det er kun visse, udvalgte bøger, Arnold Busck har indvilget i at lave eksperimentet med. Og her må det jo anføres uden blusel, at Aarhusianske godnathistorier er så prof (og potentielt bred), at det ikke har voldt dem de store vanskeligheder at sige ok til den bette sag. Blinke-smiley.
Med bogkortet får kunderne en mulighed for at se bogen lidt an. Men altså netop kun lidt, for der er blot tale om en for- og en bagside, og formatet er standardiseret.
Men bogkortet skulle blive lækkert i gefühl og fyldigt som objekt. Jeg vil derfor sige: Det er ikke bare bedre end ingenting, det er faktisk den rette vej!
Gid danskerne viser sig nysgerrige nok til at browse lidt på de nye hylder.
Bogkortets forside gengives herover. Bagsiden er aktuelt i produktion. Der er mange detaljer, der skal klappe.