I denne artikel, som man finder i onlineudgaven af magasinet Bookseller, fortæller chefen for Kindle Unlimited lidt om, hvordan tjenesten er kommet fra land.
I Danmark kender vi jo flatrate-princippet fra Mofibo - her kører det dog i en noget forkølet udgave, synes jeg nok.
I kommentatorsporet under artiklen finder man en ganske interessant kommentar, idet en bruger, der åbenbart er forfatter, slår på, at flatrate er godt, fordi det giver læserne anledning til at eksperimentere mere. Gratis gør modig.
The thing about borrowing books for free is that it makes people more willing to try a new author. I don't see the borrows I get from KU [Kindle Unlimited] as sales lost but as readers gained - readers I would probably not have had otherwise.
Det kunne man også sige om biblioteksvæsenet: at det genererer modige læsere. For det er jo også gratis, i DK som i UK. Men pointen er vel den nemme adgang, man har til sagerne i Kindle Unlimited og lignende. At også de små og smalle og selvudgivne sager er tilgængelige og således også har gennembrudspotentiale.
Man skal dog ikke kunne udelukke, at forfatteren er påvirket af en jubeltro på, at hierarkiet er aldeles udjævnet i et flatrate-rum. I så fald ligner det en reminiscens fra dengang, man troede, nettet demokratiserede uforbeholdent. Og hvad markedet angik: At Andersons long tail var tommetyk og uendelig lang. Sådan er det selvfølgelig ikke, markedskræfterne presser sig på, de store forlag sørger for, at deres forfattere bliver gennet op ad synlighesdsstigen. Mere nøgternt betragtet kan de ulæste forfattere således forblive ulæste.
I en anden lille artikel, nu vi er i gang, kan man læse om, hvordan Bookmate, der er en russisk-baseret flatrate-tjeneste - eller hvad man skal kalde det, flatrate-biks måske - er i fuld gang med at konsolidere sig på det engelske marked. Der som bekendt er gigantisk.
Det røbes også her, hvorfor det er interessant omtrent at forære tingene bort: Man får data igen. Disse data kan man bruge til at målrette sine kampagner og skærpe sine produkter. Det gælder også alle de indieforfattere, der via mere eller mindre løse sammenslutninger, forlagslignende konstellationer er det måske, netop har tilkoblet sig Bookmate. Og som artiklen egentlig handler om.
Bookmate allows authors listed on the platform to discover who is reading their book and access analytics which can aid their own promotion and marketing efforts.
Jeg har tidligere været inde på, at læsningen af big data, altså en detaljeret analyse af brugernes handlings- og forbrugs-mønstre, også kan bruges mere offensivt. Inden streamingtjenesten Netflix igangsatte produktionen af House of Cards analyserede de på deres brugeres smag via den enorme mængde data, som Netflix-brugerne dem selv uafvidende leverede, når de streamede film. Eller når de satte dem i gang og ikke så dem til ende.
Alt tyder på, at der i den nærmeste fremtid vil blive skrevet bøger, der er skåret over en læst, nemlig den læst, som big data har leveret, og som 3D-printeren har givet virkelighed. Hvis I forstår sådan et lille frækt billede.
(Et par dage efter dette blogindlæg blev skrevet, havde Politiken denne historie om at læse data, her med specifikt fokus på Mofibo.)
(Og et par uger efter måtte jeg lige uploade det skeptiske billede, hvor big data sammenlignes med teenage sex .. Der kan jo være noget om snakken!)