Iflg. denne undersøgelse fra USA falder salget af ebøger - og især blandt de unge!
Undersøgelsen angår alle genrer, og også bøger udgivet af selvudgivere.
The Codex survey (...) found that though book buyers stated they spent almost five hours of daily personal time on screens, 25% of book buyers, including 37% of those 18–24 years old, want to spend less time on their digital devices. Since consumers almost always have the option to read books in physical formats, they are indicating a preference to return to print. In the April survey, 19% of 18-to-24-year-olds said they are reading fewer e-books than when they started reading that format, the highest percentage among all age groups.
Mens musik- og film-markedet øger deres digitale salg, ser det anderledes ud for bogmarkedet. Hvorfor? Tre forklaringer:
Opdatering / tilføjelse:
En bruger i forummet Newpub [indie publishers i DK] gjorde mig inde på FB opmærksom på denne artikel i Fortune, der perspektiverer tingene. Det hedder bl.a. her, at salget af ebøger officielt set muligvis er let faldende, men ikke nødvendigvis uofficielt: Mange selvudgivere udgiver uden ISBN, således uden for det gængse registreringssystem.
(Det rykker dog ikke ved holdningsundersøgelsen i det ovenstående, der bl.a. fastslår, at flere og især flere unge mennesker er blevet digitalt trætte. Der er ikke tale om en konklusion ud fra et angiveligt fald i salget, der er tale om at undersøge, hvad der kan ligge bag et angiveligt fald.)