Hvordan kan man lave et incitament til 12.500 kr.? Når vi snakker om en bog?
Jeg tegnede ind imellem til Dansk Mad i starten af 90'erne, og en af de tegneserier, jeg lavede, handlede om logoer.
Logoer? Hvordan det? Jo: Scenen er Børsen eller lignende, man ser en samling yuppier. De snakker om penge og dyrt tøj og luksusbiler, men de gør det ikke med ord, de gør det med logoer. Ganske konkret. (Det er jo sådan noget, man kan bruge tegneseriemediet til.) De bævler løs. Så kommer der en ny mand på banen. Han kender ikke de sociale koder. De logoer, han forsøger sig med - og siden rabler af sig - er Bähncke, Eurolines, Matilde (cacaomælk), Hyundai og andre emblemer, der indikerer lavstatus. Han hældes derfor på porten.
Jeg tænkte i forbindelse med udvælgelsen af materialet til Magasinet Menneske - nu som bog, at det da ville være ok at lave et remake af den tegneserie. Blot med en opdatering af de logoer, der imellemtiden var forældede. (Hvem husker fx bilmærket "Yugo" i dag?) (Jeg har også byttet Bähncke ud med Stryhns, fordi det er mere kendt, tror jeg.)
Jeg tænkte også, at det ville være en interessant måde at lave product placement på. Eller logo placement, er det vel snarere. Jeg laver en ledig plads i en af boblerne, hvor der ellers skulle være et lavstatus-logo, og så vil jeg sælge denne plads.
Det er jo det, man kan bruge crowdfunding til: At personliggøre, eller måske bedre individualisere kulturproduktet til den højestbydende eller hurtigste. I dette tilfælde den hurtigste.
Man ser også her fordelen ved at være selvudgiver. At være selvudgiver er at kontrollere sin egen bog 100%.
Hvor mange såkaldte etablerede forlag ville være med på sådan en omgang spas?
Incitament #10 er i familie med incitament #9. I #9 handler det også om et placement - dog ikke af et produkt eller af et logo, men af en kaje. Jeg splejser et portrætfoto eller to eller syv, eller hvad der nu passer, ind i en tegneserie og foreviger således den heldige, gavmilde og hurtige backer.