
Her blogges om løst og fast. Når det er løst, er der tale om den velkendte blog-pludren: Klørkonge-nyt og småting. Når det er fast, er det straks mere hardcore, for så handler det om litteraturen i den digitale tidsalder, ophavsret, crowdfunding, e-bøger m.v.
Så er der kun en uge til juleaften, og så må man godt poste julekort. At 'poste' betyder jo i disse tider 'at lægge noget op på sin væg', så 'følgerne' kan 'like'. (Man kan så ikke lige like på denne blog, men man er da velkommen til at give opslaget en analog thumb up, for måske kan jeg ligesom mærke det indeni mig, når det sker.)
Året har været underligt. Det ved vi alle. Hvad Klørkonge angår, har 2020 været præget af manglende Bogforum og af nul bogudgivelser. Det sidste hænger sammen med det første. Det gør ikke noget, der er masser i tuben, som man siger, coronatiden har jeg brugt til at koncentrere mig om færre projekter. Nogle har længe trængt til at blive kasseret. Andre har trængt til at få mere kød på kroppen (det involverer så også andre forlag, det kommer der mere om senere).
Bogsalget har været normalt i år, men det er jo uden Bogforum – så boghandler- og onlinesalget er altså steget. Den i november 2019 udgivne "Sådan bli'r du rigtig dansker" trak godt op, for den fik en god lektørudtalelse, hvilket gjorde, at bibliotekerne købte flittigt ind af den i det tidlige forår 2020.
Der har også været gang i Klørkonges almindelige tegne- og videovirksomhed. Opgaver for the usual suspects, museerne, har været på normalt niveau. Fx er der videoen om Slotsholmen for Teatermuseet i Hofteatret, der blev udgivet på YouTube fornylig.
Nå, vi håber, at 2021 bliver mere normal. (Fra og med maj sådan cirka, mere kan vi nok ikke regne med.)
Klørkonges boglæsere, podcastlyttere, youtubeseere og kunder ønskes en god jul og et godt nytår!
Jeg har for nylig begået en video (offentliggøres cirkus medio oktober) om "Det skjulte Slotsholmen" for Teatermuseet i Hofteatret. I den forbindelse et par tegninger fra videoen.
Det var herligt at være i studiet igen med Bossy Bo. Vi må lave nogle flere spase projekter sammen, blev vi enige om.
Klørkonge er lige gået på Instagram med dagsaktuelle tegninger og lidt fra lageret. Ambitionen er at oploade en om dagen – i hverdagene og når der ikke er ferie på kontoret eller rejses i embeds medfør. Men det skulle da kunne blive til en sjat henover året alligevel. Lad os se, hvad de hersens meget omtalte sociale medier kan bidrage med. Klørkonge leverer da gerne noget indhold.
Man kan finde Insta-kanalen HER.
(Klørkonge er selvfølgelig også på Facebook.)
Er i gang med at høre lydbog – og tegne.
Lydbogen er Stine Pilgaards Lejlighedssange – den er go' og passer perfekt til tegnearbejdet. Tak for den – og tak for eReolen, som leverer den.
Tegningerne er til en tysk hjemmeside, der træner stavning og grammatik, og som er gratis at benytte. Den har 700.000 tilmeldte brugere. Jo, man bliver lidt misundelig over størrelsen på det tyske sprogområde. Og som jeg også selv har oplevet under corona-krisen: online undervisningsmateriale har været i høj kurs, således bemeldte hjemmeside: Orthografietrainer.
Det er klart, at når man har lavet undervisningsmaterialer, der ligger online, så har der været god efterspørgsel på sagerne i coronatiden.
Det gælder sandelig også YouTube-videoerne om atomer! De nærmer sig snart 40.000 visninger. Enkelte dage i coronakarantænen har de været oppe at snuse til 1000 klik-mærket.
Videoerne kan også findes på den selvstændige hjemmeside, Videnskanylen, hvor der tillige er opgaveark.
Det er en både humoristisk og øjenåbnende oplevelse at læse denne bog om danskheden, skarpt udført med satirisk pen og i sjov stregtegning.
Sådan hedder det bl.a. i den lektørudtalelse, der lige er kommet. Og den er vi på forlaget selvklart mægtig glade for.
Fordi den – idet den er uforbeholdent positiv – betyder salg af bøger til bibliotekerne. Og bibliotekerne er nu et rart sted at befinde sig. Også som værk.
Og sandelig: fordi det jo nok bliver den eneste anmeldelse af bogen, der ser dagens lys. Forlaget er nemlig nærigt – der er ikke meget ved at sende bøger til aviser, magasiner, medier, der alligevel næppe gider / har tid til / plads til at anmelde såkaldte selvudgivelser. Og fred være med det!
Illustrationen er et af de otte postkort, der blev trykt i marketingsøjemed og uddelt på Bogforum 2019. Illu'en optræder også i mindre format i bogen.
Bogen kan fx købes HER.
[Update 20.3.2020: Pga. coronoasituationen og den deraf følgende isolation og hjemmeundervisning, er der aktuelt ca. 500 visninger om dagen. Det samlede visningstal er således langt højere end det i overskriften angivne.]
Et halvt år efter de blev offentliggjort, har vores ni atomfilm nået 20.000 visninger. De bliver brugt i undervisningen i folkeskolen, hvilket fremgår af (glade og tilfredse) responderinger fra naturfagslærerne. Og indirekte fremgår af 'sendetidspunktet', altså hvornår de ses af brugerne: Sjældent i weekenden, stort set ikke i ferierne, men til gengæld en hel masse i løbet af ugen – især mellem kl. 8 og 15.
Der kan downloades opgaver, der knytter sig til hver enkelt film.
Det sker fra hjemmesiden Videnskanylen.
YouTube-kanalen finder man HER.
Den var først fravalgt på eReolen, men nu er den så blevet godkendt. Efter en venlig henvendelse fra Klørkonges materialeansvarlige. De kunne på udlånsportalen formentlig godt se det rimelige i, at serien blev komplet. De to andre SLUKG'er (Sindssygt langt ude københavnske godnathistorier) har længe været repræsenteret på eReolen.
Man finder 3'eren her.
Som værende bosiddende i Tyskland + værende udgivende bøger kommer jeg jo automatisk til at interessere mig for bogmarkedet, som det aktuelt tager sig ud hos ‘vores store nabo mod syd’, som landet med de ca. 83 mio. indbyggere så smukt klichéres.
Og hvordan ser der så ud på egnen p.t.?
Ikke alt for godt. Hævdes det i Tagesspiegel, 15.12.2019.
Jeg har tidligere berettet om en generel afmatning på det tyske bogmarked og et faldende antal læsere. Det har endda heddet, at bogbranchen skulle være gerådet i en krise af “eksistentiel" art. Aktuelt er de små og mindre forlag særlig udfordret. Det skyldes kraftig uro i distributionsledet.
“Vi står midt i en forlagsdød,” erklærer en talsperson fra Börsenverein des Deutschen Buchhandels, en interesseorganisation, der også repræsenterer de små forlag.
(Det er dog ikke utænkeligt, at vedkommende maler fanden på væggen, fordi han øjner muligheden for lidt statsstøtte (hvilket ikke er almindeligt i Tyskland, når det kommer til bøger.))
80.000 nye titler – om året
Det problematiske distributionsled er mere specifikt mellemhandlerne. Det er ikke en DBK- eller Dafolo-lignende anordning, som vi har det i Danmark. De tyske mellemhandlere køber bøgerne af forlagene (og kan langt senere sende dem retur og få pengene tilbage). Bøgerne placeres efter indkøbet på et lager, så de hurtigt kan sendes af sted til såvel fysiske som online boghandlere.
Faktisk arriverer bøgerne hos boghandleren allerede dagen efter, næsten uanset hvor i Tyskland kunden bestiller fra (det skal dog ske inden ca. kl. 12.)
En af de to dominerende mellemhandlere, Libri, har permanent haft 1 mio. titler (titler! ikke bøger!) liggende parat på et ret rummeligt lager (se foto) i Bad Hersfeld, der ligger i delstaten Hessen og således centralt i Forbundsrepublikken. Herfra betjener man 4000 boghandlere.
Der udgives årligt ca. 80.000 nye titler i Tyskland.
Kæmpe nr. 2 lagde sig til at dø
Den anden store mellemhandler er – eller var – KNV (Koch, Neff und Volckmar). De gik neden om hjem i foråret 2019. Det er jo skidt nok i sig selv, endnu værre er det, at forlagene har mange penge til gode i fallitboet. Man er ved at genetablere firmaet, men jo på en sådan måde naturligvis, at der ikke bliver for meget til kreditorerne.
Et mindre sci-fi forlag som Amrun-Verlag har måttet æde en omsætningsnedgang på 40% i 2019. Og det skyldes vel at mærke ikke kun KNV-konkursen, og de penge de her måtte have til gode: i 2019 blev det generelt sværere for forlagene – især de små – at få deres bøger præsenteret på boghandlernes computerskærme. Og dette er sådan set grundproblemet, sagens halvrådne kerne.
Er salg fra stalddøren fremtiden?
Flere års faldende indtjening (det, der lagde KNV i graven) har gjort den tilbageblevne storaktør, Libri, nervøs. De har derfor nu skåret antallet af titler ned fra 1 mio. til 0,75 mio. (også kendt som 750.000).
Men – det er dog stadig mange titler!?
Ja, men det er selvfølgelig de mindre sælgende titler, der ligger i bunken med de 250.000 kasserede. Det vil typisk være småforlagenes. Og i sådan et logistisk maskineri sidder der jo ikke nogen venlige litterater og vurderer hver enkelt titel, der skæres med den store klinge, og på den måde kan det ske, at fx de første to bind i en serie på fire ryger væk fra skærmen, dvs. ud af boghandlernes almindelige Libri-søgning.
Boghandlerne kan rigtig nok bestille bøgerne direkte fra forlaget, men arbejdsgangen, betalingsproceduren m.m. er lang og besværlig og en levering næste dag kan man glemme alt om. Er bogen derfor ikke repræsenteret i mellemhandlernes system, er den per se mere usynlig, hvortil kommer, at boghandlerne gerne aktivt ignorerer den, fordi den er potentielt besværlig at håndtere.
Derfor satser fx Amrun-Verlag i det kommende år forstærket på egen online-boghandel. Salg fra stalddøren. Inden de eventuelt må kaste håndklædet i ringen.
Faste eller frie priser?
Årsagen til Libri og de andres mellemhandleres krise er givetvis, at indtjeningen på bøger er for ringe. Prisudviklingen har ikke fulgt med lønudviklingen og materialeomkostningerne. Det ligner resultatet af faste bogpriser (som man har i Tyskland).
Man kan også sige det sådan her: Der er vel en grund til, at lige præcis skønlitteratur er den vare, der er steget mest i Danmark i 2019. Romaner, noveller og co. indtager førstepladsen med fuldfede 23% stigning. På andenpladsen har vi legetøj med 19%. Det kunne man for nylig læse i magasinet Finans.
Alt andet lige giver de frie bogpriser mulighed for at justere kvikkere efter forholdene, der skal ikke først forhandles centralt.
Update, 16.1.20: Ovenstående blogartikel blev endvidere bragt som gæsteleder i Bogmarkedet.
Så er de hektiske dage overstået, og det er tid til at dvæle og gøre status.
Salget var fint, ikke overvældende, men sjovt var det. Og nye ideer er dukket op. Overordnet handler det om, at Klørkonge skal tilbage til rødderne: Som eksperimenterende forlag. YouTube og podcasts skal fx udnyttes bedre.
Den nye bog, Sådan blir du rigtig dansker, blev der taget vel imod, men det var stadig Ama'rbogen, der var det største salgshit.
Det er ikke bare skægt, det er også vedkommende at være en del af Newpub-samarbejdet, og man prøver jo at bidrage til det, hvor man kan. Jeg synes, det er herligt at smide rundt med paller, og det er så min funktion: opbygning af stande.
Det grove arbejde gjorde vi onsdag, torsdag var der finpudsning af stande og område – det sidste deltog jeg dog ikke i, eftersom jeg lige måtte et smut til Aarhus og hente bøger hos altid pålidelige Lasertryk. Jeg havde som sædvanlig været lidt sen til at afsende pdf-filer til tryk.
Jeg var på scenen – den nye Newpubscene – alle dage. Fredag for at tale med Kamilla Löfström om Sådan bli'r du rigtig dansker, lørdag handlede det om crowdfunding (med særligt henblik på litteraturen) og søndag var temaet: 'Litteraturen og de nye medier, YouTube og podcasts'.
Messedagene var meget forskellige. Fredag var smådød hvad salg angik – til gengæld var der mange herlige unger (skoleklasser). Lørdag var der bedre gang i salget, det meste af søndagen også.
Status: Det er ikke noget, man bli'r rig af. Hvis vi kun snakker om penge. Men det gør vi jo heller ikke.