Crowdfunding-platformen Kickstarter laver selvfølgelig jævnligt statistik over de projekter, de har lagt hus til. Den nyeste angår effekten af video. Se statistikken her.
Et par hurtige tal: Kickstarter har analyseret sig igennem 7.196 projekter. 50% af de projekter, der havde en video tilknyttet, opnåede 100% funding, mens kun 30% af dem, der ikke havde gjort sig umage med at lave en videopræsentation, kom hele vejen igennem.
Her skal man nok være lidt varsom med statistikken, for har man gjort sig umage med at lave en video, har man sikkert også gjort sig umage på en række andre punkter. Med andre ord: Dem, der laver en video, ligger ikke på den lade side.
Ikke desto mindre er der vel næppe nogen tvivl om, at en video øger chancerne for en succesrig funding gevaldigt. Fordi man samtidig med præsentationen af projektet / produktet, giver de potentielle backere et lille indblik i, hvem det egentlig er, der står bag.
FORSKEL PÅ GENRER
Kickstarter har også lavet en udvidet statistik, der tager højde for projekternes genre. Og her viser det sig, at netop Klørkonges kerneområde, podcasts og lydhistorier, er det felt, der scorer højest på succesraten, altså: når der er video tilknyttet.
Hvor mange projekter, der kan siges at tilhøre kategorien "podcasting", nævnes ikke.
I bunden af artiklen finder man ti nyttige råd til, hvordan man skruer en fornuftig video sammen. Her er et udpluk:
Tilføjelse, 01/2015: Der findes en liste med ni succesrige engelske CF-videoer HER.
Tilføjelse, 02/2015: Fem gode videoråd på Crowdcrux HER.
Tilføjelse, 06/2015: Ti gode vidoer fra (tyske) StartNext HER.
MINE EGNE, HØJST PERSONLIGE ERFARINGER
Jeg vil gerne tilføje, at det kan være en god idé at bruge tekst ind imellem for at skabe variation. Ethvert videoredigeringsværktøj har en mængde at byde på i så henseende. Små skilte, talebobler, rulletekster i bunden af billedet osv. Der er som regel mange data, man gerne vil have med, men hvis de alle skal presses ind i et manus, der derefter skal 'opføres' eller siges, kan det nemt blive lige lovlig stramt og kedeligt at høre på.
Se gerne projektvideoen for Hvermandag som et eksempel på variation, her bruges fx to kamera-vinkler og talrige rulle- og tekst-skilte. Foruden helikopterlyd til sidst ..
SKRÆMMEEKSEMPLER
Man kan også se de to videoer, jeg lavede i forbindelse med crowdfundingen af bogen Aarhusianske godnathistorier - og se dem som skræmmeeksempler! Den første varer over 7 minutter og er i elendig billedkvalitet og aldeles tåkrummende, den anden er kraftigt forbedret og nede på den halve tid. Jeg lavede den anden video, fordi jeg erkendte, at den første snarere dræbte folk, end den inspirerede dem. Der kom da også noget mere fut i fundingen, da den nye version havde ramt Youtube. (Crowdfundingen kørte i februar-marts 2013, bogen udkom et halvt år senere.)
Både Hvermandag og Aarhus-historierne kom hjem - det gjorde et tredje crowdfundingprojekt også, som jeg har været involveret i: Lockouten i 13. Her lavede jeg imidlertid ingen video, fordi projektet er så specifikt litterært, og fordi jeg søgte om så relativt få penge. Man kan læse mere om romanprojektet her og her.
Jeg har stadig til gode at lave et crowdfunding-projekt, der ikke går igennem. Men det skal nok komme! Det håber jeg da. Man skal jo søge sine grænser.