Fredag aften (22.9.) var jeg til møde i den berlinske afdeling af det tyske Selfpublisher Verband. (Foreningsnavnet er et herligt mix af engelsk og tysk!)
I den tyske hovedstad holder de møde en gang om måneden cirka, denne aften handlede det om YouTube: Hvordan kan selvstændige forfattere få noget ud af denne platform?
Jeg bor i Berlin, skal det siges, og møderne finder endda sted i nærheden af, hvor jeg bor. Det lånte lokale, kaldet Literaturhaus Lettrétage, ligger selvfølgelig på berlinervis i anden baggård. Adressen er Mehringdamm 61.
Denne aften var der 40-50 mennesker til stede. Stemningen var god, locker, som man siger: kollegial og afslappet. Det var tydeligt, at de fleste folk kendte hinanden godt i forvejen. Måske endda lidt for godt. Når nogle af de mere pudsige typer tog ordet – og der er uundgåeligt pudsige typer i en forening af den karakter – sporede man forudindtagethed blandt en del af de tilstedeværende: urolige baller på stolene, korslagte arme, og endda himmelvendte øjne. Men der var god styring på det. Alle kom til orde – og ikke i for lang tid. Interessen og talelysten var stor. Social media-erfaringen blandt tilhørerne, ikke mindst blandt de yngre, viste sig at være betydelig. Generelt indtryk: Foreningens medlemmer søger at være på forkant med udviklingen, og nogen har faktisk succes med det.
SKRIVEDILETTANTERNE LÆGGER FRA LAND
De to herrer, der var sat til at foredrage om deres erfaringer inden for YouTube- og forfatter-området var Marcus Johanus og Axel Hollmann. De skriver krimier, men har også en YouTube-kanal, hvor de anmelder bøger og giver gode råd til vordende forfattere. Stilen er også her locker. De kalder sig Die Schreibdilettanten.
Der ligger et væld af videoer på Die Schreibdilettantens YouTube-kanal og på deres hjemmeside, faktisk tæt på 300. Og det er klart, at den tekniske og den redigeringmæssige side af sagen lader meget tilbage at ønske, de lægger bare fra land, og sejler støt og roligt derudad.
Det var et af deres vigtigste råd: Skal du begå dig i den lidt vanskelige videogenre, så slap af og vær "autentisk". Lad være med at gå for højt op i lyssætning og gode og dårlige hårdage, de små visningsformater og forskellige opløsningsgrader æder alligevel detaljerne. Så bare kom af sted.
('Autentisk' er selvfølgelig et vanskeligt ord, der lægger op til alenlange diskussioner, men de fleste ved godt, hvad det indebærer i denne sammenhæng.)
D'herrer er inspireret af et amerikansk krimi-podcast-snakkeshow, der hedder Writing Excuses, now you know, ikke noget for mig. Linket før henviser til amerikanernes YouTube-kanal, dette link henviser til en hjemmeside.
Måske krimiscenen i Danmark kan lade sig inspirere?
BOGTRAILER – SOM EN FILMTRAILER?
Hvordan skal en forfatter så gribe YouTube an, når han eller hun skal reklamere for sin bog?
Grundlæggende kan man gøre det på to måder. Man kan lave en trailer for bogen (kort format, nok max 1 min.), og man kan præsentere sig selv og sin bog i et interview eller lignende. Hvad det sidste angår, er der ikke som sådan nogen tidsbegrænsning, men man skal huske, at publikum er nogle utålmodige bæster, så vi snakker vel om max 5 min. Hvis man ikke er hyperkendt i forvejen. Eller hyperinteressant.
Det er klart, at der findes andre muligheder, og at det især for selvstændige forfattere lønner sig at tænke kreativt her, men nu koncentrerer vi os lige om disse gængse formater.
Hvad book traileren angår, vil jeg sige, at det ikke nytter meget at lave et spændende krydsklip af en bogs handling. Sådan som filmtraileren gør det. Film og roman er to forskellige tidsformater. Og bogens visuelle materiale ligger heller ikke lige for hånden, sådan som filmens per se gør det.
Men bevares, man skal holde sig for øje: Det er en reklame, fungerer således snarere som en påmindelse. Blandt mange andre påmindelser. Ingen reklame kan forvente selvstændigt at udløse købetrang. Det er gentagelsen, det handler om.
Et dansk trailereksempel leverer Politikens Forlag med 20 sekunder for Jesper Steins Papa.
At lade forfatteren selv præsentere bogen synes der at være mere kød på. Her kan forfatteren redegøre for figurer, temaer, et eller andet, der kan vække læserens interesse. Det er en invitation til et kig bag kulissen.
Et dansk eksempel kan igen være Jesper Stein, der på halvandet minut giver et resume af Papa. Interviewet foregår i Botanisk Have i København, hvor en del af romanens handling finder sted.
Stein er på Politikens Forlag, og det er dem, der står for produktionen af de to nævnte videoer.
SoMe ER IKKE BARE SoMe - SKELN
Hvad selvstændige forfattere angår, er jeg ikke i tvivl om, at den sidste genre, interviewet, eller altså det korte, personligt afgivne resumé, vil have større effekt. Det er nemmere at producere, kræver ikke så mange tekniske færdigheder.
Den lægger sig også tættere op ad Johanus og Hollmanns idé om autenticitet.
"Husk at have det sjovt med at lave videoer, og forvent ikke det store salg på grund af dem," lød formaningen fra de to krimiforfattere. Og det er jo altså wohl bemerkt sagt af tyskere; de henvender sig til et marked, der er mindst 17 gange større end det danske. Således må det i udpræget grad gælde for selvstændige forfattere i DK, at de skal huske at more sig med deres videoforsøg og ikke forvente sig det vilde på salgssiden.
En hurtig research viser, at Steins / Politikens videoer ikke er blevet vist i nævneværdig grad, ikke på YouTube i det mindste; de kan jo have kørt massivt på Facebook. Og det kan så være det sidste tip: Skeln mellem YouTube og Facebook. Upload den samme film til begge SoMe-platforme. Det er min personlige erfaring, eller i det mindste min personlige stærke mistanke (for disse SoMe-sager fortaber sig lidt i tåger og algoritmer), at Facebook ikke bryder sig meget om eksterne links (fx til YouTube), de foretrækker, at videoerne ligger inden for deres eget system.
MINE EGNE FILM
Jeg har lavet en del videoer efterhånden – alle Apples standard-videoredigeringsprogram iMovie.
Jeg har en egen YouTube-kanal, hvor jeg ligger det hele op.
Mine videoer er meget forskellige.
Der er fx en aktuel crowdfundingvideo her.
Og en ældgammel (næsten pinlig) crowdfunding-video her.
Der er en nybagt infotainmentfilm her (om Grevinde Danner).
Og en slags book trailer her.
Jeg har også omdannet en podcast til en slags animeret film. Og i den animerede film er der så indlagt små reklamer for den bog, som podcastserien har dannet grundlag for. Så på den måde kan få det hele til at køre rundt. Eller i ring. Eller snurre løs.
Sådan et tiltag øger næppe salget på den korte bane. Men hvem ved? Måske på den lange bane?
Og så er vi tilbage ved udgangspunktet: Ha' det sjovt undervejs! Ellers er det ikke sjovt at bevæge sig ned ad sådan en lang bane.